ผมเคารพศรัทธาหลวงปู่เสมอมาครับ แต่ทำไมหลวงปู่ว่าอาจารย์เบียร์ปากพล่อยครับ

0
18

ผมเคารพศรัทธาหลวงปู่เสมอมาครับ แต่ทำไมหลวงปู่ว่าอาจารย์เบียร์ปากพล่อยครับ
๔ มกราคม ๒๕๖๘

*****************************

Pimol Preamprasong
ผมเคารพศรัทธาหลวงปู่เสมอมาครับ แต่ทำไมหลวงปู่ว่าอาจารย์เบียร์ปากพล่อยครับ ผมว่าไม่ใช่นะครับมันไม่น่าใช้กับอาจารย์เบียร์ เขาเป็นคนตรงพูดตรงคิดเร็วพูดเร็ว ใช้คำว่าปากไวดีกว่าครับหลวงปู่ ปากพล่อยไปว่านักการเมืองชั่วๆที่พูดทำร้ายบ้านเมืองดีกว่าไหมครับ หลวงปู่ก็รู้ดีว่าปัจจุบันนี้มีนักการเมืองปากพล่อยเต็มบ้านเต็มเมือง ทำแต่เรื่องเลวๆเพื่อตนเองและพวกพ้อง ส่วนอาจารย์เบียร์ทำเพื่อส่วนรวมและพระพุทธศาสนานะครับ.

*****************************

ฉันเขียนบทความตั้งหลายบรรทัด มีทั้งชมและติ ถึงขนาดเอาผลงานของจานคุณไปเปรียบกับผลงานของมหาลังสงฆ์ทั้ง ๒ แห่ง ว่าจานของคุณมีผลงานที่สังคมรับรู้ จับต้องได้ในการเผยแพร่ธรรม แต่คุณก็ไม่อ่าน หรืออ่านแล้วก็ไม่สำเหนียก แล้วก็มาสำเหนียกแค่คำว่า ปากพล่อย หรือคุณคิดว่าจานของคุณเป็นผู้บริสุทธิ์ วิเศษดังอรหันต์ ทำ พูด คิด ไม่ผิดพลาดเลยงั้นหรือ

แต่ไม่ว่ายังไงพุทธะอิสระต้องขอขมาอภัยที่เขียนว่าอาจารย์ของคุณว่า ปากพล่อย มันล้วนมีที่มาจากเหตุหลากหลายดังตัวอย่างเช่น สิ่งที่จานคุณตอบคำถามแก่ผู้ถามว่า มีพระเถระบางรูปตายแล้วร่างกายไม่เน่าเปื่อย เช่นนี้ถือว่าเป็นผู้มีคุณวิเศษใช่หรือไม่ (ถามประมาณนี้)

จานของคุณก็ตอบโผล่ออกมาเลยว่า จะวิเศษอะไร หมามันตายแล้วศพยังไม่เน่าก็มี

แล้วคุณคิดว่า ตอบแบบนี้ปากพล่อยไหม ?

หากคุณเป็นผู้ที่เคารพ ศรัทธาพระเถระรูปนั้น การที่มีผู้ที่มากล่าวเหยียดหยาม ดูหมิ่น เปรียบเปรยอาจารย์เขา ไม่ต่างอะไรกับหมาแบบนี้ เป็นคุณๆ จะคิดอย่างไร ?

มันก็เหมือนกับนักบวชหัวโล้นห่มเหลืองบางคน ที่พูดสอนลูกศิษย์ออกสื่อว่า ถวายข้าวพระพุทธ ได้บุญไม่เท่ากับให้ข้าวให้น้ำหมากิน แบบนี้คนพุทธทั้งโลกเขาจะรู้สึกอย่างไร ?

เช่นนี้แหละ ที่เขาเรียกว่า ปากพล่อย พูดไม่คิด

ส่วนประเด็นที่พระเถระ มรณภาพ แล้วร่างกายไม่เน่าไม่เปื่อย และมีเหตุการณ์คล้ายๆ กันก็เคยมีมากแล้วในครั้งพุทธกาล เช่น

– พระอานนท์เถระ ดำรงอายุสังขารอยู่นานถึง ๑๒๐ ปี พิจารณาเห็นว่าสมควรที่จะปรินิพพานได้แล้ว ท่านจึงเชิญญาติทั้งฝ่ายศากยะและฝ่ายโกลิยะ ไปที่ริมฝั่งแม่น้ำโรหิณี ซึ่งกั้นเขตแดนระหว่างกรุงกบิลพัสดุ์ และกรุงเทวทหะ ก่อนที่จะปรินิพพาน ท่านเหาะขึ้นไปบนอากาศได้แสดงธรรมสั่งสอนเทวดาและพระประยูรญาติทั้งสองฝ่าย ตลอดทั้งพุทธบริษัทอื่น ๆ เมื่อจบพระธรรมเทศนาแล้วท่านได้ตั้งสัตยาธิษฐานว่า

“เมื่ออาตมานิพพานแล้ว ขอให้อัฐิธาตุของอาตมานี้จงแยกออกเป็น ๒ ส่วน จงตกลงที่ฝั่งกรุงกบิลพัสดุ์ ของพระประยูรญาติฝ่ายศากยวงศ์ ส่วนหนึ่ง และจงตกที่ฝังกรุงเทวทหะของพระประยูรญาติฝ่ายโกลิยวงศ์ส่วนหนึ่ง เพื่อป้องกันมิให้พระประยูรญาติทั้งสองฝ่ายทะเลาะวิวาทกันเพราะแย่งอัฐิธาตุ”

ครั้นอธิษฐานเสร็จแล้ว ก็ดับขันธปรินิพพาน ณ เบื้องบนอากาศ ในท่ามกลางแม่น้ำโรหิณี นั้น เตโชธาตุก็เกิดขึ้น เผาสรีระของท่านเหลือแต่กระดูกและแยกออกเป็น ๒ ส่วน แล้วตกลงบนพื้นดินของ ๒ ฝั่งแม่น้ำโรหิณีนั้นสมดังที่ท่านอธิษฐานไว้ทุกประการ

อีกซักตัวอย่างหนึ่งก็คือ

– พระมหากัสสปเถระ เมื่อทำหน้าที่เป็นประธานในการทำปฐมสังคายนาแล้ว ได้พักอยู่ที่พระเวฬุวันมหาวิหาร กรุงราชคฤห์ ดำรงอยู่ถึง ๑๒๐ ปี ก่อนที่ท่านจะนิพพาน ๑ วัน ท่านได้ตรวจดูอายุสังขารของท่านแล้วทราบว่าจะอยู่ได้อีกเพียงวันเดียวเท่านั้น ท่านจึงประชุมบรรดาภิกษุผู้เป็นศิษย์ของท่านแล้วให้โอวาทเป็นครั้งสุดท้าย สั่งสอนภิกษุผู้ยังเป็นปุถุชนมิให้เสียใจกับการจากไปของท่าน ให้พยายามทำความเพียรและอย่าประมาท

แล้วพระเถระก็เข้าไปถวายพระพรลาพระเจ้าอชาตศัตรู จากนั้นท่านได้พาหมู่ภิกษุไปยังภูเขากุกกุฏสัมปาตบรรพต แสดงอิทธิปาฏิหาริยิ์ ให้โอวาทแก่พุทธบริษัทแล้ว อธิษฐานจิตขอให้ภูเขาทั้ง ๓ ลูกมารวมเป็นลูกเดียวกัน ซึ่งในภูขาทั้ง ๓ ลูกนั้นมีภูเขาเวภารบรรพตสถานที่ทำปฐมสังคายนารวมอยู่ด้วย แล้วท่านก็ดับขันธ์เข้าสู่พระนิพพาน ณ ที่นั้น

ท่านยังอธิษฐาน ขอให้สรีระของท่านยังคงสภาพเดิมไม่สูญสลาย จนกระทั่งพระศาสนาพระศรีอริยเมตไตร ซึ่งพระองค์จะพาหมู่ภิกษุสงฆ์มายังภูเขากุกกุฏสัมปาตบรรพตแล้ว ยกสรีระของพระเถระวางบนพระหัตถ์ขวาชูขึ้นประกาศสรรเสริญคุณของพระเถระแล้ว เตโชธาตุก็จะเกิดขึ้นเผาสรีระของท่านบนฝ่าพระหัตถ์ของพระศรีอริยเมตไตรพุทธเจ้านั้น

เหล่านี้คือตัวอย่างของผู้ที่กายไม่เน่า หลังมรณภาพแล้ว ไม่รู้ว่าจานของคุณเคยศึกษามาไหม ?

พุทธะอิสระ

——————————————–

อ่านย้อนหลัง : https://www.facebook.com/buddha.isara/posts/pfbid02AYkKSijNVHdTVPoGaG2qGL2eLK7QoxP6CTjsVGbXSKUDFrwzjNMtCLBCvYHLBzYUl

——————————————–

January 4, 2025

*****************************

Pimol Preamprasong
I have always respected you. But why did Luang Pu call Ajahn Beer a big mouth? I disagree. It seems not right for Ajahn Beer. He is a straightforward person. He speaks frankly, thinks fast, and talks fast. Should he be called impulsive? Why did you not call bad politicians whose speech has caused damage to the country a big mouth? You should know well that plenty of big-mouth politicians have done evil things for themselves and their alliances, whereas Ajahn Beer has done good things for the benefit of others and Buddhism.

*****************************

In my article, I both complimented and criticized your teacher. I even compared his achievements with those of the two universities for monks in that society recognizes his Dhamma propagation. However, you did not read or were unaware of it. You are aware of only the word big mouth. Or, do you think your teacher is pure and noble like an Arhat who never does, says, or thinks wrong?

Nevertheless, Buddha Isara (I) would like to apologize for calling your teacher a big mouth; this may come from various causes. For example, someone asked, “Bodies of some deceased monks do not decompose. Are they holy people?” Then, your teacher instantly answered, “What is so magical about it? Some dogs are dead, and their bodies have not decomposed yet.”

Do you think his reply was foul-mouthed?

If you respect and have faith in that deceased monk, how would you feel if someone insulted your teacher by comparing him with a dog?

This is similar to a bald person wearing a monk robe who taught his disciples via social media that offering food to a Buddha image is less meritorious than giving food and water to a dog. How would Buddhists all over the world would feel?

Such a person is called an impulsive, thoughtless talker.

There were incidences of dead monks whose bodies remained incorruptible during Buddha’s era, for example :

– Venerable Ananda, Buddha’s disciple and primary attendant, lived for 120 years. Considering it a time to attain the final Nirvana, he invited his relatives from both the Shakya and the Koliya royal families to the banks of the Rohīni River, the borderline between Devadaha and Kapilavastu. Before his final nirvana, with his supernatural accomplishment, he surged into the air to levitate in mid-air. Then, he gave Dhamma teaching to deities, his relatives from both clans and other Buddhists. After finishing his Dhamma sermon, he made a vow.

“After my nirvana, may my relics be split in two. One shall fall into Kapilavastu for the Shakya royal family, and the other falls into Devadaha of the Koliya royal family to prevent them from fighting against each other for my relics.”

After finishing his wish, he attained nirvana in the air. His body was immediately consumed by natural fire, and his relics landed on both river banks, as he had wished.

– Venerable Mahākāśyapa, assumed leadership of the monastic community following the Buddha’s death and Parinirvana and presided over the First Buddhist Council. After that, he stayed at the Veluvana Monastery in Rājagaha and lived for 120 years. One day before his final nirvana, he realized that he would die the following day. Thus, he called for a meeting of his disciples and gave the final sermon. He told them not to regret his nirvana and advised them to keep practicing the Dhamma and be mindful and cautious.

Venerable Mahākāśyapa went to inform King Ajātaśatru that he was going to pass away and then led monks to a mountain called Kukkuṭapādagiri, where he displayed his supernatural power, and gave sermon to the Buddhists. Then, Venerable Mahākāśyapa mentally decides that the three peaks of the mountains, including the venue for the First Buddhist Council, closed together and sealed his body inside. There, he attained nirvana.

Venerable Mahākāśyapa also mentally wished that his body remain intact till the era of the future Buddha named Maitreya. The Buddha Maitreya will lead monks to the Kukkuṭapādagiri Mountain, lift the body of Venerable Mahākāśyapa with his right hand, and tell them what a magnificent Venerable Mahākāśyapa was. Then, Venerable Mahākāśyapa’s corpse will be burnt on the Buddha Maitreya’s hand.

These are examples of those who passed away while their bodies remain undecayed. Has your teacher ever studied?

Buddha Isara

——————————————–

Previous article : https://www.facebook.com/buddha.isara/posts/pfbid02AYkKSijNVHdTVPoGaG2qGL2eLK7QoxP6CTjsVGbXSKUDFrwzjNMtCLBCvYHLBzYUl