ปฏิปทา หลักปฏิบัติพัฒนาตนให้ลุถึงคุณธรรมสูงสุดของชีวิตมนุษย์ที่ควรจะทำให้ได้ (ตอนที่ 2) 26ก.พ.2565

0
21
ปฏิปทา หลักปฏิบัติพัฒนาตนให้ลุถึงคุณธรรมสูงสุดของชีวิตมนุษย์ที่ควรจะทำให้ได้ (ตอนที่ ๒)
๒๖ กุมภาพันธ์ ๒๕๖๕
 
เมื่อรู้เหตุของการปฏิบัติลำบาก บรรลุช้า ใช้เวลานาน เรียกว่า ทุกขา ปฏิปทา ทันธาภิญญา
 
และรู้เหตุของการปฏิบัติลำบาก บรรลุได้เร็วด้วยการอาศัยพละ ๕ เป็นตัวขับเคลื่อนให้บรรลุธรรมได้เร็ว เรียกว่า ทุกขา ปฏิปทา ขิปปาภิญญา
 
ต่อไปเราท่านทั้งหลายมาทำความรู้จักเข้าใจ การปฏิบัติที่สบายกันดูบ้าง ว่าจะบรรลุธรรมได้บ้างไหม เมื่อสบายๆ ขนาดนั้น
 
– ผู้ปฏิบัติที่มีราคะ โทสะ โมหะ ไม่แรงกล้า และยังไม่ทันได้รับทุกข์ โทมนัสของราคะ โทสะ โมหะ นั้นมากนัก
 
ครั้งเมื่อเจริญสมถกรรมฐานจนได้องค์ฌาน ๔ จนบรรลุถึงอารมณ์สุขอันปราณีต
 
แต่เพราะมีอินทรีย์ ๕ คือ คุณธรรมที่เป็นใหญ่ ๕ ประการ อันได้แก่
 
ศรัทธา วิริยะความเพียร สติ สมาธิ ปัญญา อันอ่อนด้อย จึงบรรลุธรรมขั้นสูงได้ล่าช้า เช่นนี้จึงชื่อว่า
สุขา ปฏิปทา ทันธาภิญญา
 
ปฏิบัติสบาย แต่ได้ผลช้า
 
– ผู้ปฎิบัติที่มีราคะ โทสะ โมหะ เข้าครอบงำไม่ได้ ไม่เคยได้รับ ทุกข์โทมนัสจาก ราคะ โทสะ โมหะ
 
เมื่อเจริญสมาธิได้ฌาน ๔ อันมีอารมณ์สุขที่สุขุมประณีต
 
ทั้งยังมีอินทรีย์ ๕ อันแก่กล้า จึงสามารถบรรลุมรรคผลได้ไว เช่น พระสารีบุตร เป็นต้น
 
พุทธะอิสระ
 
——————————————–
Modes of practice are means to reach the highest virtue, attainable by a human being (Part II)
February 26, 2022
 
After knowing causes of painful progress with slow insight and knowing causes of painful progress with quick insight as a result of the Five Forces (faith, perseverance, mindfulness, concentration, and wisdom).
 
Next, let’s learn about comfortable modes of practice, whether one can attain enlightenment with comfortable practice.
 
– Those with light lust, anger, and delusion, and have not yet suffered much from lust, anger, and delusion.
Once they meditate and attain the fourth Jhana (state of serene contemplation attained by meditation) and perceive fine peace.
However, they have only a little amount of the Five Forces (faith, perseverance, mindfulness, concentration, and wisdom), it takes a long time for them to attain a higher level of enlightenment. This mode of practice is called pleasant progress with slow insight.
 
– Those, whom lust, anger, and delusion cannot dominate, and have never suffered from lust, anger, and delusion.
 
Once they meditate and attain the fourth Jhana with fine peace, and they have the power of the Five Forces, they will attain enlightenment quickly such as the chief disciple Sariputra. This mode of practice is called pleasant progress with quick insight
 
Buddha Isara