อธิบายความคำว่า ความตั้งตน หมายถึง ความดำรงอยู่อย่างมั่นคง ไม่โยกโคลง สั่นคลอน เพื่อให้พร้อมที่จะก้าวต่อไปข้างหน้า อย่างรวดเร็ว เร่งรีบ รวบรัด และเรียบร้อย
อธิบายคำว่า ไว้ชอบ หมายถึง ชอบในทำนองคลองธรรม
ชอบในทาน ศีล ภาวนา
ชอบในหลักสิกขา ๓ อย่าง คือ ศีล สมาธิ ปัญญา
ชอบที่จะตั้งตนไว้ในที่ ๔ สถาน คือ
1. สังวรปธาน คือ เพียรระวังยับยั้งบาปอกุศลธรรมที่ยังไม่เกิด มิให้เกิดขึ้น
2. ปหานปธาน คือ เพียรละบาปอกุศลธรรมที่เกิดขึ้นแล้ว
3. ภาวนาปธาน คือ เพียรทำกุศลธรรมที่ยังไม่เกิด ให้เกิดมี
4. อนุรักขนาปธาน คือ เพียรรักษากุศลธรรมที่เกิดขึ้นแล้วให้ตั้งมั่นและให้เจริญยิ่ง
ชอบในอริยมรรค มี องค์ ๘ ประการคือ
1. เห็นถูกต้อง (สัมมาทิฏฐิ)
2. ดำริถูกต้อง (สัมมาสังกัปปะ)
3. พูดถูกต้อง (สัมมาวาจา)
4. ทำถูกต้อง (สัมมากัมมันตะ)
5. อาชีพถูกต้อง (สัมมาอาชีวะ)
6. เพียรถูกต้อง (สัมมาวายามะ)
7. สติตั้งไว้ในที่ถูกต้อง (สัมมาสติ)
8. สมาธิถูกต้อง (สัมมาสมาธิ)
และชอบในสามัญลักษณะ ๓ อย่าง คือ อนิจจัง ทุกขัง อนัตตา
วิธีที่จะทำให้เป็นผู้ตั้งตนเอาไว้ชอบ มีดังนี้คือ
๑. ฝึกให้ตนมีศรัทธา ความเชื่ออย่างมีเหตุ มีผล
๒. เชื่อกรรม เชื่อว่าสัตว์โลกเป็นไปตามกรรม เชื่อว่ากรรมย่อมจำแนกสัตว์ให้ดีชั่ว เลว และหยาบ
๓. เชื่อว่า เมื่อรักษาศีลแล้ว จะทำให้ไปสู้สุคติ มีโภคทรัพย์และดับเย็นได้
๔. เชื่อว่า การให้ การบริจาค จักทำให้สัตว์ทั้งปวง บรรเทาทุกข์ได้
๕. เชื่อว่า การเสียสละ การแบ่งปัน การแผ่เมตตา จักทำให้เราเข้าถึงความ วาง ว่าง ดับ เย็น ได้
๖. เชื่อว่า พระพุทธธรรมคำสอนขององค์พระบรมศาสดาอรหันตสัมมาสัมพุทธเจ้า สามารถเห็นผลได้จริง เมื่อเราลงมือปฏิบัติ
เมื่อตั้งตนไว้ชอบดังกล่าวแล้ว จักได้รับผล ๑๐ ประการ ดังนี้คือ
๑. ตนจักเป็นที่พึงของตนเองได้อย่างมั่นคง แข็งแรง
๒. ตั้งอยู่ในความไม่มัวเมาประมาท
๓. เป็นผู้มีสติในเวลาตาย
๔. เป็นผู้มีความเจริญในทุกที่ ที่อยู่
๕. จักมีที่พึ่งที่ประเสริฐ
๖. เป็นผู้น่าเชื่อถือ
๗. เป็นต้นแบบของชนรุ่นหลังๆ
๘. จักไม่ตกไปในที่ชั่ว
๙. ชีวิตไม่ขาดทุน
๑๐. เจริญในสมบัติทั้ง ๓ คือ มนุษย์สมบัติ สวรรค์สมบัติ และนิพพานสมบัติ
เอตัมมัง คะละมุตตะมัง ข้อนี้เป็นมงคลอันสูงสุด
พุทธะอิสระ
๔ มิถุนายน ๒๕๖๔
————————————————–
Behaving oneself properly
June 4, 2021
Behaving oneself means firm positioning without waving, as well as being ready to quickly and effectively advance.
Properly means righteous according to morality.
Proper according to principles of giving, precepts, and dharma practice
Proper according to the three Buddhist practices of precepts, meditation, and wisdom.
Four ways of proper positioning as follows.
1. Try to prohibit immoral deeds from happening
2. Try to abandon immoral deeds which have happened.
3. Try to do moral deeds
4. Try to maintain moral deeds and make them well-established and prosperous
Proper behaviors according to the Noble Eightfold Path
1. Right view and understanding
2. Right thought and intention
3. Right speech
4. Right action, conduct
5. Right means of livelihood
6. Right effort, endeavor
7. Right mindfulness
8. Right concentration
And viewing everything according to the Three Characteristics: impermanence, the state of being subject to suffering, and non-self.
Methods to maintain proper behavior are as follows
1. Practice oneself to have faith and beliefs based on reasoning
2. Believing in karma (one’s own deeds) and believing that All sentient beings abide by the law of karma. The law of karma classifies sentient beings to be good and bad states according to their own deeds.
3. Believing that when one observes the precepts, he or she will have blissful states of existence, possess wealth, and can finally extinguish defilements, and attain nirvana.
4. Believing that giving and donating can relieve suffering of all creatures.
5. Believing that sacrificing, sharing, and extending loving kindness to all, will enable us to reach the state of letting go, feeling of emptiness, and extinguishing defilements.
6. Believing that Lord Buddha’s teachings are effective once we start to practice them.
After behaving oneself property, one shall receive ten outcomes as follows.
1. One can firmly and strongly depend on oneself.
2. One will not be careless.
3. One will have consciousness when facing death.
4. One will prosper wherever he or she is.
5. One will have noble dependence.
6. One is trustworthy.
7. One becomes a role model for next generations
8. One will not fall into existence of suffering
9. One’s life is not loss.
10. One will prosper as human beings, in heaven, and will finally attain nirvana.
This is the most auspicious factor in one’s life.
Buddha Isara